سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جهان اسلام

« در این‌جا ، چند سؤال مطرح مى‌شود: یکى این‌که اگر دعا چنین نقش معجزه‌ آسایى دارد ، پس این وسایل دنیوى و این ابزارها و علم و صنعت و نظایر آن چیست؟ جواب این است که دعا رقیب ابزارهاى مادّى نیست. این‌طور نیست که وقتى انسان مى‌خواهد به مسافرت برود ، یا با خودرو و قطار و هواپیما عازم شود و یا با دعا برود!


همچنین این‌طور نیست که اگر انسان بخواهد وسیله‌اى به‌دست آورد ، یا پول خرج کند و یا اگر پول نداشت به دعا متوسّل شود و آن وسیله را به‌دست آورد! معناى دعا این است که شما از خدا بخواهید تا او این وسایل را جور بیاورد. آن‌وقت علل مادّى هر کدام در جاى خودشان قرار مى‌گیرند. دعاى مستجاب این‌گونه است.


وقتى دعا مى‌کنید که حاجتى از شما برآورده شود ، اگر خداى متعال آن دعا را مستجاب کند ، استجابتش این است که ابزارهاى مادّى و عادّى و معمولىِ این خواسته ، جور مى‌شود. یعنى خدا جور مى‌آورد. فرضاً شما از کسى طلبى دارید که آن کس طلب شما را نمى‌دهد. اما یک وقت به دلش مى‌افتد و مى‌آید طلبتان را مى‌دهد. این یک وسیله است. چه مانعى دارد که دعا این وسیله را براى انسان جور کند؟ همه وسایل عالم از این قبیل است.


بنابراین دعا موجب نشود کسى تنبلى کند. دعا موجب نشود که کسى از دانش و علم و ابزار مادّى و علّت و معلولِ طبیعى ، دست بشوید ؛ نه. دعا رقیب آن‌ها نیست ، بلکه در طول آن‌هاست. دعا ، جورآورنده آن‌هاست.

البته غالباً این‌طور است. ضمناً بعضى مواقع ، خداى متعال معجزه هم نشان مى‌دهد که آن بحث دیگرى است. معجزه در موارد استثنایى رخ مى‌دهد و در غیرِ مواردِ استثنایى ، دعا جورکننده روال عادّى است.وقتى شما از خدا مى‌خواهید حادثه‌اى اتفاق بیفتد که به آن نیاز دارید ، در کنار دعا باید نیرویتان را هم به‌کار ببندید.


مثلاً اگر احساس تنبلى به شما دست مى‌دهد و دعا مى‌کنید که خداى متعال این احساس را از شما بگیرد ، در کنار دعا باید اراده و همّت نیز به خرج دهید. یعنى در این‌جا هم باز وسیله مادّى و وسیله طبیعىِ دیگرى هست که همان همّت کردن است. باید همّت و اراده کنید. هیچ‌کس خیال نکند که اگر در خانه بنشینیم و به تلاش و اقدام نپردازیم ، حتى اراده هم نکنیم و فقط به دعا مشغول باشیم ، خدا حاجاتمان را برآورده مى‌کند ؛ نه. چنین چیزى امکان ندارد.


پس دعا در کنار تلاش و با تلاش است. بعضاً خیلى از تلاش‌ها به نتیجه نمى‌رسد ؛ اما همین که دعا کردید ، به نتیجه خواهد رسید. این یک نکته. »






آنچه خواندید گلچینی بود از سلسله گفتارها و توصیه های اخلاقی رهبر معظم انقلاب که تحت عنوان « سی روز ، سی گفتار » بر روی سایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له به صورت روزانه منتشر می گردد.



در این شب ها ما را هم از دعای خود بهره مند بفرمایید ... التماس دعا ...






منبع


ارسال شده در توسط یک مسلمان